Hlavní nabídka
Náhrada za narušení dovolené |
||
Blíží se nám doba letních dovolených. Konečně se také klienti cestovních kanceláří v České republice dočkaljí standardů běžných v západoevropských zemích, totiž možnosti reklamovat dovolenou i z hlediska nemajetkového. Víte, na co máte od loňského roku nárok? Podle nového občanského zákoníku, paragrafu 2543 , platného od 1. ledna 2014, stojí: "Při porušení povinnosti, za niž odpovídá, nahradí pořadatel zákazníkovi vedle škody na majetku také újmu za narušení dovolené, zejména byl- |
||
Tato újma je v praxi označována také jako náhrada za zkaženou dovolenou nebo jako ztráta radosti z dovolené. Zahrnuje všechny ty případy, kdy se fotografie a popis zájezdu značně liší od reality – ubytování v hotelu s méně hvězdičkami, nedostatečný úklid, potíže se stravou, hluk a mnoho dalších. Podle statistik se s podobnými problémy při zájezdech setkala minimálně čtvrtina Čechů. |
||
Zákon pamatuje i na posunutí termínu konání zájezdu ze strany cestovní kanceláře. Pokud jste už zaměstnavateli nahlásili volno a změna není možná, bude Vám také náležet náhrada újmy za zmařenou dovolenou. |
||
Pozor – lhůta pro reklamaci je pouze jeden měsíc! |
||
Dříve se turistické zájezdy mohly reklamovat až do tří měsíců, nově je to však jen 30 dní. A do stejného termínu musí být stížnost pořadatelem vyřízena, jinak má klient právo obrátit se na soud. |
||
Co všechno může být považováno za nedostatky ve stravování? |
||
Na dovolené se právem těšíte také na dobré jídlo. Možná jste nevěděli, že reklamovat lze nejen jeho naprostý výpadek a nepoživatelnost, ale také jednotvárnou nebo málo teplou stravu, samoobsluhu místo deklarované obsluhy číšníkem, dlouhou čekací dobu, špinavé stoly, ubrusy, příbory či nádobí, ale také chybějící restaurace nebo supermarket při samozásobování. |
||
Na jak velkou slevu má spotřebitel nárok? |
||
Vodítkem při stanovení výše odškodnění může být kodex International Travel Quality, který používají už i mnohé české cestovní kanceláře. Podle něho lze za neposkytnutí objednaných služeb získat výrazné slevy z ceny zájezdu – například za nižší kategorii hotelu až 25 %, za nedostatečný úklid, nepřiměřený hluk, chybějící klimatizaci či venkovní bazén až 20 % nebo za nevyhovující pláž a nižší třídu v letadle až 15 %. |
||
Zdroj: pravo.cz |
||